Suomen Kielen Seuran blogi

Suomen Kielen Seuralla on oma blogi, joka avattiin tammikuussa 2019.  Blogi toimii kulttuurista ja kielestä kiinnostuneiden keskustelualustana, jossa ilmiöistä ja tutkimuksen uusista tuulista kerrotaan yleistajuisesti.

Blogin kirjoituksissa muun muassa tutustutaan toisesta näkökulmasta Sananjalan monitieteisiin artikkeleihin sekä Suomen Kielen Seuran muuhun toimintaan. Lisäksi blogi toimii alustana tieteellisille avauksille, tutkimustuloksille sekä erilaisille kiinnostaville huomioille ja oivalluksille.

Haluatko kirjoittaa blogiin?

Onko sinulla artikkeli, jonka haluaisit saavan enemmän huomiota? Oletko kenties tehnyt työssäsi tai tutkimuksessasi jonkun pienemmän havainnon, josta haluaisit päästä kertomaan? Kirjoita siitä blogiteksti!

Blogitekstin pituus on enintään 2500 merkkiä välilyönteineen. Blogitekstin tulee olla yleistajuinen, sillä yleisö ei ensisijaisesti ole oman alasi tutkijat. Tekstin pitää olla ymmärrettävä kenelle tahansa. Valitse tekstillesi jokin yleisöä kiinnostava näkökulma, älä siis vain referoi artikkeliasi. Näkökulma voi olla myös jokin muu kuin tutkimuksen tulos, esimerkiksi aineistoon, menetelmiin tai tutkimusprosessiin liittyvä. Kiinnostava, tiivis otsikko on tärkeä! Pidä kappaleet lyhyinä. Väliotsikkoja voi käyttää.

Tekstin oheen liitetään kuvituskuva ja kuva kirjoittajasta. Kuvituskuvan valinnassa pitää huomioida, että siihen on julkaisuoikeus, eli se voi olla vapaasti käytettävä kuvapankin (esim. Unsplash.com) kuva tai itse otettu. Liitä mukaan myös haluamasi aihetunnisteet sosiaalisen median jakoja varten. Loppuun lisätään linkki artikkeliin/tutkimukseen, johon blogiteksti pohjautuu (esim. DOI-linkki).

Tekstin loppuun tulevat kirjoittajan tiedot:
Kuka olet ja mitä tutkit?
Mitä ihmettelit viimeksi? (Kerro tässä työhön tai elämään liittyvä lyhyt anekdootti, enintään 200 merkkiä.)

Lähetä blogitekstisi sähköpostin liitteenä seuran tiedottajalle Sara Nyyssölälle (slnyys@utu.fi). Tiedottaja editoi tekstiä tarvittaessa.